شکست کامل بهرام رادان در جیران | کارگردان این سریال واقعا حسن فتحی است؟
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۷۶۶۸۹
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرهیختگان، حالا که «جیران» به قسمت پنجمش رسیده میتوان حدس زد ماجرای دعوای سریال «آهوی من مارال» و این مجموعه بیشتر بهنفع آخرین ساخته حسن فتحی بوده است و مخاطبان بابت این تاخیر چندهفتهای چیز خاصی از دست ندادهاند.
دومین سریال شبکه نمایش خانگی و پانزدهمین سریال فتحی هیچ نشانی از کارنامه پربار او ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
البته فیلیمو پیش از این و با قصه ناصرالدینشاه، سریال «قبله عالم» را ساخته بود که بهواسطه ضعفهای فراوانش نتوانست در جذب مخاطبان موفق عمل کند. نکته جالب این سریال حضور حامد کمیلی در نقش ناصرالدینشاه بود. دلیل اینکه کارگردانان محترم از جمشید مشایخی و عزتالله انتظامی و ایرج راد برای ایفای نقش ناصرالدینشاه به کمیلی و بهرام رادان رسیدهاند را نمیتوان با ادله تاریخی جواب داد. طبعا ظاهر و ویژگیهای شخصیتی ناصرالدینشاه در این مدت تغییری نکرده و مسائل دیگری مانند بازگشت سرمایه و تغییر نسلها شاید در این تغییرات موثر بودهاند.
با این تفاسیر البته حضور حسن معجونی در نقش ناصرالدینشاه در «آهوی من مارال» را باید استثنا دانست. درباره دوره ناصرالدینشاه که پس از محمدشاه و پیش از مظفرالدینشاه آمده و ۴۹ سال هم سلطنت کرد و طولانیترین دوران سلطنت در دوره قاجار و یکی از بلندترین دوران حکومت در تاریخ معاصر ایران را به نام خودش ثبت کرده به کرات نوشتهاند و گفتهاند و فیلم ساختهاند. این مدت تقریبا نیمقرن پادشاهی، اتفاقات متعددی در دل خودش جای داده و همین حوادث و کاراکتر خاص ناصرالدینشاه و همچنین سبک زندگی خاص او، باعث جذابیت این دوره برای مورخان و اهالی هنر شده است. جیران اما در همین مرحله بازی را واگذار میکند. هرقدر که انتخاب پریناز ایزدیار برای بازی در نقش خدیجه تجریشی مناسب است، بهرام رادان مخاطب را با این چالش مواجه میکند که تماشاگر یک سریال طنز است یا جدی؟ حضور امیر جعفری در نقش «میرزا آقاخان نوری» این گمانهزنی را بیشتر میکند.
فتحی در کار نیستاگر مهمترین شاخصههای آثار حسن فتحی را دیالوگنویسی، قصه روان و سرراست و همچنین بازیهای خوب و یکدست بدانیم در جیران اما نشانههای کمی از این شاخصهها میبینیم. برخی معتقدند تمام توان فتحی برای «مست عشق» گذاشته شده و اینجا با نهایتا ۳۰ درصد توان و ویژگیهای «حسن فتحی» پشت فرمان کارگردانی جیران نشسته است. حتی در فضاسازی و ایجاد حس و حال تاریخی که جزء تخصصهای آثار فتحی بود هم دچار یک خلأ جدی در اثر تازهاش هستیم.
داستانهای تاریخی بهواسطه آشکار بودن انتهای داستان و گرهها برای مخاطب به اندازه داستانهای بهروز شاید جذاب نباشد و اینجاست که پرداخت مناسب و خردهروایتها و جزئیات جذاب به کمک سازنده اثر میآید و شاید عدم نیاز به بازگشت سرمایه در سریالهای شبکه نمایش خانگی باعث شده فتحی قید این ابزار یا امکانات بصری را بزند. جیران برای فتحی حتما یک بازگشت به عقب است. ممکن است طبق آماری که فیلیمو منتشر میکند تعداد بینندگان بالایی هم برای این مجموعه عنوان شود اما اینکه تعداد مخاطبانش هر قسمت نسبت به قبل کمتر شده واقعیتی است که میتواند نماینده نگاه عموم مردم به این سریال باشد.
هرچند سریالهای تاریخی- عاشقانه آنقدر جذابیت ذاتی دارند که قسمتهای اولش به صورت پیشفرض تماشاگر را پای خودشان مینشانند اما باید دید این تماشاگران تا پایان قسمت ۲۴ با این مجموعه همراهی خواهند کرد یا خیر؟ جیران برای یک کارگردان کار اولی شاید یک اثر قابلدفاع و استاندارد باشد اما حسن فتحی نتوانسته حتی خودش را تکرار کند. در جبهه جیران هیچ فتحی وجود ندارد.
این بهرام ناصر نمیشودبا اینکه طبق گفته مورخان، ناصرالدینشاه هم شاعر بوده، هم عکاس، هم نقاش و هم خوشنویس اما این دلیل نمیشود که روحیاتش روی چهرهاش هم اثر گذاشته باشد. بهرام رادان از نظر چهره و فیزیکی ذاتا امروزی است و یک انتخاب عجیب برای نقش این پادشاه قاجاری است. هرقدر جشنواره و فیلم «علفزار» برای رادان در مقام تهیهکننده موفقیتآمیز بود اما حضورش در جیران یک شکست کامل است.
گفته میشود ناصرالدینشاه، بخش بزرگی از سرودههای مذهبی خود را به امام حسین(ع) و سایر شهدای کربلا اختصاص داده است و اشعار آیینی دیگری هم در وصف امام علی(ع) و امام رضا(ع) و شعری ترکی در مصیبت کربلا هم داشته اما انگار اینجا با یک جوان عاشقپیشه بالایشهری مواجهیم. جوانی که طبق نوشته مورخان فقط اولین عکاس ایرانی است و در نقاشی هم شاگرد کمالالملک بوده و طرحهای جذابی هم بهجا گذاشته است.
ناصرالدینشاه جیران یک عاشق سال ۱۴۰۰ است و تکیهکلامها و رفتارهای پرتکرارش هم تایید همین نکته است. وجه وابستگی یا «بچهننه» بودن ناصرالدینشاه در جیران بهشدت پررنگ است و درکنار عاشقپیشه بودنش تنها ویژگیهای این شاه قاجار است. در همین جیران، بازیگرانی هستند که برای بازی در نقش ناصرالدین شاه بهمراتب مناسبتر از رادان بودند و این انتخاب، پاشنهآشیل اصلی این سریال پرهزینه است. اگر بپذیریم حضور حامد کمیلی در «قبله عالم» بهواسطه طنزبودن فضای کلی کار، قابلتحمل است، رفتن رادان در نقش ناصر یک بدسلیقگی بزرگ از طرف کارگردانی است که انتخاب بازیگرانش یکیدیگر از شاخصههای مهم کارهایش بوده است.
مرز تاریخ و تخیلدر اینکه مرز وفاداری به تاریخ در آثار هنری چقدر است، پیش از این نوشتیم و هنوز جوابی برای آن پیدا نشده اما آثاری که در سالهای اخیر ساخته شدند، ضرورت پاسخگویی به این سوالات را جدیتر میکند. در جیران، فتحی تا جاییکه توانسته در فاصله بین تخیل و تاریخ مانور داده و این رفتوآمد را بهنفع دراماتیزه کردن سریالش تمام کرده است. وجود برخی شخصیتها که اساسا ردی در تاریخ ندارند یا حضور کمرنگ یا پررنگ آدمهایی در سریال که در واقعیت عکس موقعیتشان رخ داده است. حتی اگر این سریال را با نمونههای دیگر زندگی ناصرالدینشاه هم مقایسه کنیم دچار اختلافات و تفاوتهای عجیبی خواهیم بود و اینجاست که باید پرسید مرز بین تاریخ و تخیل سازندگان آثار هنری کجاست؟
میتوان شخصیتهایی را به دلخواه حذف و اضافه کرد یا از بیرحمی و مهربانیشان کاست یا افزود؟ مشکل اصلی جیران جایی است که میخواهد دل مخاطبان امروزی را به دست بیاورد تا مورخان و تاریخ را. فتحی از تاریخ استفاده میکند اما تعهدی در خودش نمیبیند که کاملا به آن وفادار هم باشد. آیا این سریالها در آینده منبع و ماخذ نسلهای بعدی قرار میگیرند یا خیر؟ گذشت زمان متوجه نقش درام و نحوه تعاملش با تاریخ خواهد بود یا توجهی به اینها ندارد؟
کد خبر 663729 برچسبها ناصرالدین شاه بهرام رادان نقد فیلم و سریال فیلم و سریال ایرانی سریال خانگیمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: ناصرالدین شاه بهرام رادان نقد فیلم و سریال فیلم و سریال ایرانی سریال خانگی نقش ناصرالدین شاه بهرام رادان حسن فتحی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۶۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مخالفت حاجقاسم سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی
احسان محمدحسنی، مدیر سازمان هنری رسانهای اوج در کتاب «سلیمانی عزیز ۲»، صفحه ۱۹۴ به خاطره جالبی از نگاه سردار سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه به سریال پایتخت ۵ و سکانسهای مربوط به داعش اشاره دارد. همچنین سیروس مقدم کارگردان این سریال خاطراتی از ساخت این قسمتها دارد. این روزها که پخش این سریال پرمخاطب در شبکهای فیلم به قسمتهای حساس حضور خانواده نقی معمولی و همراهانش در سوریه و درگیری با داعش رسیده، بد نیست این خاطرات شیرین را مرور کنیم.
سردار سلیمانی هماهنگ کرد تا عوامل فیلم با اسیران داعشی صحبت کنندبه گزارش همشهری، در کتاب «سلیمانی عزیز ۲» به نقل از مدیر سازمان هنری رسانهای اوج میخوانیم: وقتی قرار شد پایتخت ۵ ساخته شود، تیم را بردیم دیدار حاج قاسم. حاجی خیلی کمک کرد تا بچهها با فضای سوریه و مدافعین حرم آشنا بشوند؛ حتی هماهنگ کرد با یکی دوتا اسیر داعشی صحبت کنند. فیلمنامه که نهایی شد، یک روز صبحانه مهمان حاج قاسم شدیم. همین که فهمید آخر سریال قرار است بابا پنجعلی شهید شود و در کربلا یا مشهد خاکش کنند، گفت: «فیلمنامه رو عوض کنید، همه این خونواده باید صحیح و سالم برگردن ایران.» کارگردان و نویسنده با تعجب نگاهی کردند و گفتند: «نمیشه! ما میخوایم قصه اینطور تموم بشه.» حاجی وقتی دید قبول نمیکنند، غیرتمند گفت: «مگر ما مرده باشیم که یکی از این خونواده به دست داعش شهید بشه!»
نظر سردار در خصوص ساخت «پایتخت ۵» مثبت بودسیروس مقدم کارگردان خلاق و خوشفکر این سریال در خصوص این سری از مجموعه پایتخت در یک گفت و گویی مطبوعاتی میگوید: پرمخاطبترین فصل سریال پایتخت (فصل پنجم) را تولید کردیم که حملات زیادی هم به آن شد. این سریال با توصیه حاج قاسم سلیمانی ساخته شد. نظر سردار در خصوص ساخت «پایتخت ۵» مثبت بود و فقط یک نگرانی داشتند که انتهای قصه چه میشود که ما گفتیم خانواده نقی با رشادت و جانفشانی خودشان را از مهلکه جنگ نجات میدهند و در نهایت یک بالگرد سوری این خانواده را از مخصمه نجات میدهد. سازمان اوج همفکر و ناظر بر کار بود و قسمت به قسمت فیلمنامه، هم به اوج و هم تلویزیون داده میشد و کاملا هماهنگ بودیم... یک صبح زود خدمتشان (سردار سلیمانی) رسیدیم، زیرا میخواستند سرشان خلوتتر باشد و مفصل صحبت کنند. من از فحوای کلامشان متوجه شدم پایتختهای دیگر را هم دیدهاند. ایشان نظراتی داشتند که بحق هم درست بود. ضمن اینکه به ما مشاورانی برای کار معرفی کردند و فقط نگران فینال قصه بودند که قهرمانان نجات پیدا کنند.
جلسات مفصلی با فرماندهان داشتیممقدم در ادامه میافزاید: بارها من و محسن تنابنده جلسات مفصلی با ردههای بالای عملیات سوریه داشتیم و پای خاطرات آنها نشستیم و نوشتیم، حتی خودم یک بار پیش سردار سلیمانی رفتم و راجع به پایتخت و داعش صحبت کردیم ...
حضرتآقا همه را خوشحال کردنداین کارگردان در ادامه میافزاید: حضرت آقا در صحبتهایشان تاکید کردند به رئیس وقت سازمان صدا و سیما سفارش کردهاند نمونه سریالهایی مثل پایتخت ساخته شود که روایتگر یک خانواده متدین، ایرانی و بافرهنگ است و گفته بودند، چرا از این سریالها کم ساخته میشود؟ من حرف آقا را به عوامل رساندم و خیلی خوشحال شدیم که ایشان حتی حرفهای نهفته در سریال را کشف کردهاند و تاکید داشتند در پایتخت ۲ خیلی خوب به حقالناس پرداختهایم. شنیدن این حرفها خیلی حالمان را خوب کرد.
سیروس مقدم، کارگردان شناخته شده تلویزیون است. او بعد از ساخت مجموعههای پرمخاطب تلویزیونی همچون پایتخت، روزهای زندگی، نرگس، تا ثریا، چک برگشتی، بچههای نسبتا بد، مدینه، میکائیل، علیالبدل و... نشان داده که رگ خواب مخاطب را بخوبی میشناسد و میداند از چه زاویهای به دغدغههای مردم نگاه و آن را از قاب دوربینش به بهترین شکل ثبت کند.
ناگفته نماند سریال پایتخت ۵ هر شب ساعت ۲۱ از شبکه آی فیلم پخش میشود.